Dagens Nyheter publicerar idag denna debattartikel av oppositionen om järnvägsunderhållet. Jag hade gärna velat kommentera den, eftersom det för närvarande pågår ett intressant spel mellan riksdagen och regeringen om organisationen av underhållet. Jag förstår dock inte vad författarna vill ha sagt. Som jag förstår det, undrar de vad som hänt med de extrapengar som regeringen anslagit/påstår sig ha anslagit (välj formulering beroende på politisk övertygelse) för järnvägsunderhållet, eftersom Trafikverket varnat att pengar saknas för planerade arbeten och eftersom entreprenörerna inom järnvägssektorn säger upp, snarare än nyanställer, folk.

Bra, det är en bra fråga. Man allt utanpåverk då? Frågan tar några få rader att formulera; vad försöker författarna säga i alla de övriga raderna?

Synd att något så viktigt som järnvägsunderhåll blivit ett sätt att plocka mer än lovligt billiga politiska poäng. Jag har personligen inget särskilt stort förtroende för regeringens järnvägspolitik, men det som jag ser presenterat av Socialdemokraterna här ger mig inte känslan att väljare bör lite mera på dem.

Det vore ganska trevligt om vi kunde diskutera med lite mer förnuft och lite mindre känsla.

*****

Uppdatering: Knappast utan propå kommer så idag Trafikverket med detta meddelande som inte indikerar att det är svårt  att göra av med pengarna. Det gör hela debattartikeln ännu konstigare än den redan är.

*****

Uppdatering II: Då var det väl som jag trodde – här plockas billiga poäng hos en publik som inte har tid och inte heller kan förväntas ha ork att sätta sig in i järnvägsförvaltningens detaljer. Bra att Trafikverket reagerar.