Under senare tid har det förts diskussioner om privata brottsutredningar. Det som har föranlett diskussionen är att upphovsrättsinnehavare, i praktiken associationer som företräder eller som har förvärvat rättigheter, låtit utföra egna utredningar om brott mot upphovsrätten.”Privata bolag gör polisjobb”, som SvD pregnant rubriksatte nyheten.
Som jag förstår det har rättighetsinnehavarna eller deras företrädare anlitat särskilda företag som utfört själva utredningen och sedan sammanställt material som antas dokumentera brottslighet. Personer identifieras i dessa utredningar som brottslingar. Dessa utredningar lämnas sedan över till rättsväsendet, som tacksamt tagit emot det färdiga materialet.
Detta har kritiserats. De kritiska argumenten har varit av olika slag.
1) Vissa säger: Den som drabbas av brottet har ett egenintresse i att brottslingen lagförs. Är inte det olämpligt?
2) Det kan väl inte vara rätt, menar andra, att privata företag låter utföra brottsutredningar? Det innebär ju att rika personer och företag eller andra associationer i praktiken kan ”köpa” rättvisa, eller i vart fall köpa sig en bättre chans till rättvisa än den fattiga – och det måste ju vara fel?
3: Ibland tycks de som utfört utredningen ”provocerat” fram brott genom att delta själva i torrent-delningarna. Är inte brottsprovokation otillåten?
4: Finns det inte risker med att människor åtalas och döms på material som tagits fram av personer eller företag som har ett egenintresse i att få fram fällande domar av bl.a. avskräckningsskäl?
*
Jag är nu ingen vän av att man drar åt tumskruvarna mot fildelare. Som många andra är jag tveksamt inställd till hur rättsordningen gjort avvägningar mellan upphovsrätt och andra intressen. Men kritiken mot de privata brottsutredningarna, som det beskrivs, delar jag inte.
Det är inte ovanligt att brottsoffer bidrar med information som kan fånga in brottslingen och som sedan kan bidra till grunden för en fällande dom. Att den som har ett egenintresse i att ett brott leder till en fällande dom bistår i utredningen kan inte gärna vara fel. Det är ju ofta en förutsättning. Den som utsätts för en stöld berättar om signalementet på tjuven, butiken lämnar över övervakningsfilmerna efter en snatterivåg, försäkringsbolaget låter kontrollera uppgifterna vid ett misstänkt försäkringsbedrägeri. Allt det här är förstås legitimt och inte sällan är det nödvändig input.
Är det då orättvist att rika företag har bättre möjligheter att säkra bevisning än fattiga personer? Ja, i någon mening är det väl orättvist. Allokeringen av samhällets rikedomar kan ofta te sig orättvis. Sådana orättvisor angrips ibland av samhällets institutioner, t.ex. genom omfördelningar och utjämningsåtgärder (vars legitimitet inte har med detta inlägg att göra även om jag vet att redan detta får det att rycka i tangenfingrarna på vissa av er). Men sådana orättvisor bör i första hand hanteras inom just distributiva rättviseformer, inte i enskilda fall av påstådda brott.
Jag har svårt att förstå rättvisesynen bakom åsikten att om X begår ett brott mot A så ska X inte bestraffas eftersom inte Y bestraffades när hon begick samma brott mot B. En sådan inställning vilar på en skruvad syn på rättvisa, enligt min mening. Rika människor kan i många sammanhang ha bättre möjligheter att nå upprättelse och främja en fällande dom när de utsätts för ett brott än den fattiga. Uppfattas detta som orättvist får man tillskjuta mer resurser till den offentligfinansierade brottsbekämpningen. Inte försämra den rikas möjligheter till upprättelse.
Är det fel att provocera fram brott på det här sättet? Det kan jag inte heller se, så länge inte bolagen lurar eller tvingar någon att begå brott.
I samband med en utredning som ett antal juriststuderande utförde för några år sedan rörande rasism i krogköer hördes ett liknande argument, i samband med processerna rörande diskriminering. ”De provocerade fram brottet genom att ställa sig i kön när de visste att de kunde utsättas för diskriminering. Hade de bara hållit sig borta hade det ju aldrig hänt!”
Men så kan man förstås inte se på det. Man ska aldrig behöva räkna med att utsättas för brott. Det kan inte vara förmildrande för brottslingen att offret gjort det lätt för henne att begå brott, eller att det framstått som särskilt frestande. Att det ligger försåtligt placerad choklad precis vid kassan gör det inte mer rätt för den godissugna kunden att stoppa en bit i fickan.
När det gäller polisens agerande finns det särskilda regler om provokation. Men här rör det sig inte om poliser och inte heller har bolagen som utfört utredningarna mig veterligen begått några brott utan tvärtom haft möjligheter som inte polisen har att hantera de verk som antas ha varit brottsobjekt.
Finns det då inte rättssäkerhetsrisker om rättsväsendet förlitar sig på material framtaget på detta sätt? Jo, det kan det förstås göra om inte rättsväsendet förhåller sig kritiskt till materialet och om det inte granskas ordentligt. Men så länge sådan granskning görs och materialet betraktas med samma skeptiska blick som all bevisning ska betraktas med av ett rättsväsende som värnar om oskuldspresumtionen så kan jag inte heller se detta som ett problem.
Min uppfattning är att man måste skilja på olika frågor. Även om man är kritiskt inställd till upphovsrättsregleringen som den ser ut idag finns det all anledning att försvara de rättighetsinnehavare som skyddas av det nuvarande rättsläget. Man bör värna om att brott beivras, även brott som man inte anser bör vara brott. Att inte gilla en kriminalisering eller de former den tagit sig är inte i sig ett särskilt starkt argument mot att rättsväsendet ska hantera dessa brott som alla andra brott, eller snarare: som alla andra brott borde hanteras.
14 kommentarer
Comments feed for this article
januari 12, 2012 den 8:43 e m
natalie (@nataliei)
Men! Hur jobbar de privata aktörerna? Får de fram namn på individer? Eller bara ip-nr? Ip-nr är ju opålitliga som identifikation, kan de lämnas in till polisen och ge tillräcklig misstanke om brott för att polisen i sin tur ska kunna kräva ut namn från ISP:n? Många frågor.
januari 13, 2012 den 7:23 f m
Per J Hellström
De privata aktörerna kan hos domstol hemställa att ISP:n föreläggs att lämna ut abonnentsuppgifter till dem. Efter detta kan de med stöd av uppgifterna begära en intrångsundersökning hos den misstänkte för att säkra ytterligare bevisning.
Intrångsundersökning regleras bland annat i URL 7:56a.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM#K7P56
januari 12, 2012 den 9:11 e m
Christer Fjällström
Risken är att privata ”polisutredningar” förstår för poliserna. Kliver in och samlar bevis och håller sk förhör och omöjliggör senare polisförhör. Lite som att riktiga kirurger får städa upp efter operatörer som inte är läkarutbildade.
Och då är risken paradoxalt den att de privata aktörerna hjälper tjuven komma undan.
januari 12, 2012 den 9:38 e m
Mårten Schultz
Christer: Jag har inte hört att bolagen håller ”förhör”. Men om upphovsrättsinnehavarens företrädare sabbar utredningen genom att bete sig som en elefant i en porslinsbutik så är det väl något som rättighetsinnehavaren borde ta upp med sin kontraktspart i första hand. (Med andra ord: Sabbar man en utredning genom slarv får man litet skylla sig själv, även om det sker by proxy.)
Natalie: Jag ska se om jag hittar en text som jag såg om detta.
januari 12, 2012 den 10:23 e m
Rickard Olsson
Tyvärr har vi ju alltför ofta sett att domstolarna brustit just i sin kritiska granskning utan tvärtom blint accepterat rena partsinlagor som vore de absoluta sanningar. Vi är dessutom vana vid att samma organ som driver dessa mål friskt ljuger i andra sammanhang varför förtroendet flr dem inte direkt befinner sig på all-time-high.
januari 13, 2012 den 9:24 f m
Mumfi
Det kanske är en teknikalitet, men. Om jag som privat utredare tillhandahåller en fil som är upphovsrättsskyddad bör jag lämpligen ha rätt att dela ut denna. Om då någon laddar ner den borde ju därmed förlagan vara laglig, och därför har inget brott skett… Kan man sedan bara anta att denna någon vore lika villig att hämta en olaglig förlaga?
januari 13, 2012 den 10:51 f m
Bo
Låt oss först konstatera att olaglig fildelning är ett brott mot upphovsrättslagen och är ett s.k. angivelsebrott: målsäganden måste utpeka brottslingen och ange brottet.
Som jag förstår det går företagen, med upphovsrättsinnehavarens tillstånd, in i den s.k. svärmen som en ”peer”. Det innebär att de deltar i handlingen, vilket inte polisen kan göra, då det kan anses som brottsprovokation. Genom att delta i processen kan man snappa upp IP-adresser till ”peers” och ”trackers” och ”seeders”,
När man väl har en IP-adress måste de gå till bredbandsleverantören för att få reda på vem som vid det aktuella tillfället har den specifika IP-adressen. Vanliga bredbandskunder ha ju som bekant dynamiska IP-adresser.
Lämnar bredbandsleverantören ut vem som hade IP-adressen har man ett case att gå till polisen med. Polisen konfronterar sedan den utpekade med anklagelsen i ett förhör.
januari 13, 2012 den 12:01 e m
Mumfi
Varpå varje normalt funtad människa borde konstatera inför förhöraren att det är flera personer som har tillgång till förbindelsen, och att man är förhindrad från att utpeka dessa eller uttala sig om deras aktiviteter för att man annars fruktar sina goda relationer till dem…
januari 13, 2012 den 2:10 e m
Beholder
Var det inte så att de juriststudenterna som ville bli diskriminerade i krogkön fick gnäll från domstolen att de hade gått ut för att bli diskriminerade?
januari 13, 2012 den 3:23 e m
Mårten Schultz
Nej inte gnäll. Men HD gav lägre ersättning än det ”normala” eftersom de var förberedda på att det kunde ske. (Nu var det dock ett tag sedan jag läste domen, vill jag tillägga.)
januari 14, 2012 den 8:41 f m
Jur. stud. P N
Deras övervakning är inte tillståndsbetingad eller liknande.
Varför är det mer okej att kartläggas på nätet i den här typen av hänseende än när man går på en parkering utanför Lidl, som betalat dyrt för knepiga kameraövervakningstillstånd? Eller en skolgård?
Varför ska jag enligt lag informeras per skyltar om att jag övervakas på den öde parkeringen, men inte få motsvarande information när jag ansluter till en torrent?
Det är skevt.
januari 15, 2012 den 10:50 f m
Thomas Fredriksson
Brottsprovokation kan man ju tycka vad man vill om. Att kringgå lagen genom att låta en privat grupp sköta utredningen istället för att polisen gör det tycker jag dock enbart är av ondo. Antingen bör man låta polisen använda sig av brottsprovokation eller så bör inte privata grupper få göra det heller.
I övrigt skulle jag inte ha något problem med dessa privata brottsutredningar om rätten betraktade de ”bevis” som produceras som vad de är. Nämligen oerhört lättförfalskade partsinlagor från en grupp som har både ekonomiskt, pedagogiskt och politiskt intresse av en fällande dom.
Rätten anser uppenbarligen inte att det är så, i så fall skulle ”bevisen” inte kunna användas för att identifiera personen bakom ett IP-nummer och definitivt inte motivera den svåra kränkning som en intrångsundersökning innebär. Där ligger problemet. Bevisen är värdelösa om de utsätts för en kritisk granskning och därför väljer rätten att inte granska dem.
januari 16, 2012 den 8:16 f m
Martin Sunnqvist
Problemet är bara detta: I en förundersökning har den enskilde vissa rättsäkerhetsgarantier, som t.ex. rätten att underrättas om han misstänkt m.m. Om motsvarande garantier inte finns gentemot ett brottsutredande enskilt subjekt, som sedan lämnar över utredningen till polis, hjälper det föga att rättsäkerhetsgarantierna träder in då. Då är det för sent.
Hur man skall göra avvägningen mellan behovet av effektiva brottsutredningar och den enskildes rättssäkerhetsintresse är inte alldeles enkelt.
Se en ny avhandling från Lund, Fredrik Van Kesbeeck Andersson: Försäkringsfusk. Tillvägagångssätt, straffansvar och försäkringsutredning, 2011. http://www.santerus.se/1100/1100.asp?id=4092
februari 26, 2012 den 1:54 e m
natalie (@nataliei)
Hej igen! Nu har jag börjat skriva på exjobbet, det verkar handla om precis det här. Har du tips på något jag absolut inte får missa att läsa?