Nycirkus kan vara mycket saker. Det kan vara som en vanlig cirkus med mer teaterinslag. Det kan vara litet fler jonglerande med motorsågar. Litet splatter. Och vemod, inte sällan vemod.

Nycirkus kan också vara en rättegång. Få rättegångar har varit så mycket cirkus som The Pirate Bay-rättegången. Vem som intog rollen som gycklare, vem som var akrobaten och vem som jonglerade med motorsågar beror väl på vem man frågar. Nu har i alla fall datum för hovrättsförhandlingen blivit klart.

Den 28 september drar nycirkusen igång igen. Jag kan inte gå dit första dagen men kommer att försöka närvara vid någon av rättegångsdagarna. Jag är nämligen av uppfattningen att TPB-målet i retrospektiv kommer att betraktas som något stort och viktigt i svensk rättskultur (om än kanske inte rent rättsligt). Då vill jag vara med på ett hörn. För det fall jag får plats kommer jag att twittra från rättegången @martenschultz och skriver säkert några inlägg även här.

