Detta inlägg kanske inte riktigt passar i Juridikbloggen men jag kände att jag måste skriva några rader eftersom jag blev lite upprörd när jag läste om Aftonbladets senaste ”avslöjande”  ( http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6341475.ab).
AB påstår sig ha en nazistisk ledare som källa och enligt dennes information till AB skall en nassegrupp ha tillgång till ryska raketvapen vilka skall riktas mot regeringsledamöter. Artikeln illustreras med ett fotografi av Fredrik Reinfeldt, Maud Olofsson. Göran Hägglund och Jan Björklund.
Kanske några av läsarna minns ett annat av AB´s avslöjanden. Det rörde sig också om en nazistisk grupp som enligt AB hotade Alexandra Pascalidou och Claes Cassel. Artiklarna var illustrerade med fotografier där en maskerad person riktade vapen mot Pascalidous och Cassels bostäder. Vad man inte skrev var att den filmrulle som använts vid fotograferingen hade inköpts och överlämnats av AB´s reporter och att bilderna framkallats på tidningens egen redaktion. Inte heller skrev man att hotbilderna var ett beställningsjobb av reportern. Hela storyn som AB körde i veckor visade sig således vara ett totalt påhitt av tidningen själv.
 
Något år dessförinnan ”avslöjade” AB ett medborgargarde i Skåne. På löpsedlar och förstasidor hade tidningen fotografier av tre maskerade och beväpnade personer som sades utgöra delar av medborgargardet. Det visade sig emellertid att den ene av de maskerade personerna var AB´s egen reporter.
Därför tror jag inte det finns någon större anledning att ta AB´s senaste avslöjande på något större allvar. 
