“Fy fan vad jag hatar jurister”, skrev tidskriftsredaktören på Twitter igår. Anledningen till utfallet var att de poliser som åtalats för bland annat tjänstefel efter att ha ingripit mot den mobiltelefonfilmande journalisten Jesper Nilsson i tunnelbanan friades. (DN.)
Kritiken mot domen har varit stark. Inte oväntat, men som vanligt sveper de flesta kritikerna av domen över alla enskilda omständigheter i fallet. Jag har t.ex. inte sett någon som tar på allvar att även i ett fall som detta den minsta tvekan om vad som hänt skall sättas på de tilltalades, dvs polisernas, pluskonto. Tingsrättens friande dom är nämligen delvis ett tydligt utflöde ur denna rättssäkerhetstanke: Tveksamheter om händelseförloppet läggs till grund för den friande domen avseende en del av åtalet. Men, det sagt, så framstår domen som konstig på en punkt. Jag kommer till det strax.
Friandet av polismännen bygger bland annat på en tämligen okänd ansvarsfrihetsgrund. Faktum är att jag själv inte hört talas om den innan domen och då har jag ändå ägnat en del eftertanke åt just ansvarsfrihetsgrunder. Det här förtjänar en liten utvikning.
Om jag hade gjort som poliserna i tunnelbanan gjorde – tagit i från någon hans mobiltelefon och tryckt upp honom mot en vägg – så hade jag dömts för brott. Men ibland kan handlingar som i andra fall är straffbara vara befriade från ansvar. Om en handling görs i nöd eller i självförsvar t.ex. Eller om det finns ett samtycke.
När det gäller poliser finns det en särskild ansvarsfrihetsregel. Den följer av polislagen och hänger samman med polisens våldsmakt. Om en polis ingriper med stöd av polislagen och använder våld så går hon fri från ansvar. För att en polis ska ha rätt att använda våld krävs dock att hon agerar för att avvärja ett brott eller för att rädda någon i fara. (Tingsrätten beskriver detta pedagogiskt.)
Vad Jesper Nilsson enligt poliserna gjorde sig skyldig till var brottet ofredande. Ofredandet bestod i att Nilsson filmade poliserna. För att ett ofredande ska anses ha inträffat krävs att beteendet var “hänsynslöst”. Att fotografera någon kan endast i extrema fall anses hänsynslöst – i realiteten tror jag att det är svårt att anse att ett fotograferande någonsin kan anses vara som ofredande med mindre kameran trycks upp i ansiktet och rent fysiskt angriper personen.
Tingsrätten konstaterar också att Nilsson inte gjort sig skyldig till ofredande. När poliserna använde sig av våld för att avvärja ett brott så hade de alltså fel: Det var inget brott. De använde sig av våld för att förhindra en laglig handling.
Vad tingsrätten istället gör är att placera händelsen under den möjlighet till ansvarsbefrielse som jag alltså inte hört talas om tidigare, nämligen “putativ laga befogenhet”. Denna ansvarsbefriande reglering innebär att om polismannen felaktigt trodde att hon var utsatt för ett brottsligt angrepp, så kan det räcka för ansvarsbefrielse. Det här tror jag får röda lampor att blinka hos många jurister som inte hört talas om denna särskilda ansvarsfrihetsgrund tidigare. Det är nämligen väl känt att okunnighet om lagen inte är ansvarsbefriande (till skillnad från okunnighet om fakta som kan vara ansvarsbefriande).
Att jag tror att jag har rätt att kopiera filmer och sälja i bekantskapskretsen friar mig inte från ansvar. Men när det gäller poliser ligger det tydligen annorlunda till. Om en polisman tror att han är utsatt för ett brottsligt angrepp till följd av ett missförstånd om straffreglerna och använder våld så kan han slippa undan ansvar. Det här är förstås i sig märkligt. Just polisen borde man ju kunna kräva än mer av när det gäller kunskap om straffreglerna. (Däremot måste naturligtvis även poliser kunna undgå ansvar när de misstolkar faktiska omständigheter.) Men även med denna särskilda ansvarsfrihetsreglering framstår domen som märklig.
Om man ser till situationen i sin helhet så framstår det som väldigt konstigt att Nilssons kamera ens för poliserna själva skulle kunnat uppfattas som hänsynslöst kränkande. Styrkebalansen i situationen kan man ju inte bara bortse från : Å ena sidan har vi en ensam person med kamera, å andra sidan har vi två (betydligt mycket större) beväpnade poliser. Situationen i sin helhet framstår som aggressiv när man ser den film som spridits från tunnelbanan – och den aggressivitet som filmen visar upp är främst att tillskriva poliserna, vilket ger en bild av hur situationen i sin helhet kan ha tett sig (även om filmen bara fångar en del av förloppet). Poliser måste dessutom räkna med att bli granskade, synade, ifrågasatta. Tingsrättens konstaterande att poliserna måste ha trott sig vara utsatta för ett brottsligt angrepp framstår sett till denna helhet som besynnerligt.
En annan sak. Domskälen har kritiserats för att tingsrätten beaktat Nilssons politiska uppfattning. Domstolen skriver nämligen så här: “Tingsrätten kan inte heller bortse från vad som framkommit i fråga om att Nilsson kan ha haft en viss politisk agenda och syfte med såväl fotograferingen som den efterföljande publiceringen”. Det här uttalandet har, vilket knappast överraskar, provocerat – domstolen gör en politisk bedömning av händelsen! Men så är det inte. Uttalandet om Nilssons politiska inställning görs i sammanhanget av en bedömning om hans trovärdighet. Kontexten är denna:
“Nilssons agerande omedelbart efter händelsen, tillsammans med den omständigheten att han själv inte anmält det inträffade till polisen, är ägnat att ge visst stöd åt hans berättelse. Av vad som framkommit vid förhör med Nilsson under huvudförhandlingen framgår dock att han inledningsvis överdrivit såväl det våld som riktats mot honom själv som bryskheten i polismännens agerande vid deras föregående diskussion med ett antal ungdomar i anslutning till tunnelbanestationens spärrlinje. Tingsrätten kan inte heller bortse från vad som framkommit i fråga om att Nilsson kan ha haft en viss politisk agenda och syfte med såväl fotograferingen som den efterföljande publiceringen.”
Med andra ord säger domstolen att det framstår som att Nilsson möjligen överdrivit sina uppgifter för att göra en politisk poäng. Att politiska uppfattningar i ett sammanhang kan ha relevans för en trovärdighetsbedömning är knappast ett tecken på ett politiserat dömande.
*
Jag noterar med viss förvåning att Jesper Nilsson inte yrkade skadestånd på civilrättslig grund. Det hade kanske varit en god idé med tanke på hur avgörandet nu föll ut.

79 kommentarer
Prenumerera på kommentarer för detta inlägg
mars 26, 2011 den 7:14 e m
Mumfi.
Självklart ska poliserna frias om ord står mot ord och det saknas avgörande teknisk bevisning. På samma sätt som jag utgår från att Billy Butt får resning enligt samma premisser, eller att de genast tar om rättegången mot Papa Dee eller Tito Beltran eller någon annan av alla de rättegångar som avgjorts på parternas utsagor. Jag tror inte det är det att det inte vore rätt att fria i detta fallet som gör folk upprörda, utan snarast att det är så uppenbart olika måttstockar på rättssäkerhet som används i olika fall.
För övrigt känns det väldigt underligt att låta två poliser som känner sig ofredade av att bli filmade på en offentlig plats arbeta vidare ute bland folk. Lite grövre hud än så kan man tycka att det ska krävas av poliser.
För övrigt så anser jag att alla poliser bör utrustas med kameror med vilka de ständigt ska dokumentera sitt dagliga arbete. Det skulle underlätta oerhört under många utredningar och ingen skulle någonsin igen behöva tvivla på att en polismans vittnesmål är 100% sanningsenligt.
mars 26, 2011 den 7:17 e m
Therese
Underbart! Skön skärpa, helt enkelt bra fotografisk fokus
mars 26, 2011 den 7:36 e m
Dan
ja, eller så kan man göra som i uk och förbjuda fotografering av poliser
med en straffpåföljd av som högst 10 år….
suck
mars 26, 2011 den 8:39 e m
Ung Åklagare
Papa dee blev väl huvudsakligen friad efter att hans fru tog tillbaka sina uppgifter och uppgav att hon slagit sig själv. Det han fälldes för var bara det som oberoende vittnen sett. Eller? En stor seger för alla rättssäkerhetsaktivister antar jag
Jag brukar inte hålla med Bo Baldersson men han har sagt något tänkvärt. Det var något i stil med att när han var ung så kämpade man för fred på jorden, minska fattigdomen m.m. Numera handlar frihetskampen om pedofilers rätt till barnporr, rätten att ta droger och pettimeterrättvisa för våldsbrottslingar och våldtäktsmän. På tal om dubbel standard, var är alla rättsäkerhetskämpar när det handlar om Gryningspyromanen, Mats Alm eller Plastikkirurgen i Malmö? Förtjänar inte de er uppmärksamhet?
I ovan nämnda fall stod ju inte ord mot ord utan det fanns god stödbevisning i form av den aktuella filmen som stödjer målsägandens version av hur det gått till. Det är väl snarast det som är det upprörande. Förhoppningsvis klagas domen på.
mars 26, 2011 den 8:44 e m
Johan Tisell
Det var ett tag sedan det hände, men som jag minns det var fotografen någon form av journalist/bloggare. Och “kameran” var en iphone. Svårt att ofreda med denna lilla, nästan osynliga, pryl.
Eftersom han bör betraktas som journalist blir det extra allvarligt, tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen ligger i vart fall i farozonen för överträdelse i ett fall som detta.
mars 28, 2011 den 11:41 f m
profanum_vulgus
De som slåss för populistiska och allmänt accepterade uppfattningar/rättigheter behöver sällan slåss. I alla tider har de tänkande människorna ju kritiserats på samma sätt. Folk som ansåg att häxorna var oskyldiga betraktades ju som försvarare av djävulsdyrkan och häxkonster, t.ex.
Det konstiga är väl att när de tilltalade är poliser så går det inte att fälla på ord mot ord, men om målsäganden eller vittnen är poliser så går det utmärkt.
mars 26, 2011 den 9:03 e m
Ung Åklagare
Någon som har en länk till domen mot Billy Butt? Han har ju spritt sin version i många år så det vore intressant att faktiskt läsa originaldokumentet.
Har inte läst fallet själv, men en av de duktigaste jurister jag känner har gått igenom hela materialet och har uppfattningen att han var skyldig.
mars 28, 2011 den 11:42 f m
profanum_vulgus
Du kan ju läsa HD:s behandling av hans resningsansökan 2006 (tror det var det året, då han fick 2-3 och inte bara ett standradsvar). De kanske är duktiga nog att gå igenom materialet?
Där framgår ju att det inte finns ett smack.
mars 28, 2011 den 7:30 e m
Ung_åklagare
Har du en länk till det materialet?
Märkligt att han inte fick resning då, om de inte hade ett smack.
mars 29, 2011 den 7:59 f m
profanum_vulgus
Det är NJA 2006 not N 63
Det är väl inte det minsta märkligt, det är ju standard när det gäller resningar. Det som är ovanligt är ju att han verkligen har fått en prövning av något slag och inte bara ett förtryckt beslut.
(Johan Munck menar ju att ca 10% av fällda i Sverige är oskyldiga, men han deltog inte i att ge någon resning för det)
mars 26, 2011 den 9:05 e m
#Gategate | EnRIz
[...] kom hem med huvudvärk och har funderat på det här sen igår. Många har bloggat om domen och med risk för att säga samma sak som alla andra bloggar så summerar jag det [...]
mars 26, 2011 den 10:09 e m
Polisens PR-problem efter GateGate | Sven Wennerström
[...] Vilket resulterade i en hel del upprördhet på twitter och i bloggar. Mårten Schultz har bloggat om domen och ger en nyanserad bild av varför domen kanske inte är så märklig som många först [...]
mars 27, 2011 den 8:11 f m
Peter
“Numera handlar frihetskampen om pedofilers rätt till
barnporr, rätten att ta droger och pettimeterrättvisa för
våldsbrottslingar och våldtäktsmän.” Jag tycker att du som åklagare
borde vara lite försiktig med att citera den här typen av
uttalanden. Man kan lät få intrycket att du inte tycke att
rättsväsendet ska respektera allas likhet inför lagen. För det är
nog den dubbelstandard som man kan tyckas uppfatta i TR:s dom och
som också mumfl påpekar, som gör att många ifrågasätter domen. Ska
inte misstänkta pedofiler, våldsbrottslingar, och våldtäktsmän ha
rätt till samma rättssäkerhet som poliserna i detta fall? Rörande
att du tycker att frihetskampen numera ofta handlar om rätten att
ta droger så kan jag bara säga att jag tycker det är otroligt
underligt att inte fler är upprörda över Sveriges
narkotikalagstiftning och polisers agerande för att implementera
denna. Straffen för narkotikabrott ligger bland dom högsta i Europa
och är helt orimliga i förhållande till straffen för bland annat
våldsbrottslighet. Exempelvis den MS-sjuka kvinnan som döms till
ett års fängelse för att ha odlat cannabis för att använda mot sin
sjukdom. http://www.expressen.se/1.1015772 Eller poliser som
punktmarkerar kända missbrukare och låter ta in dom för
kroppsbesiktning om och om igen för att förbättra sin statistik.
Tycker du det är fel att människor kan uppfatta den här situationen
som orättfärdig och vilja argumentera för en politisk
förändring?
mars 28, 2011 den 7:28 e m
Ung_åklagare
Jag har ju rätt att ha en åsikt också.
Sedan syftar ju uttalandet inte på huruvida alla ska ha samma rättigheter eller skyldigheter. Det är rätt naturligt. Utan snarare på att folk i allmänhet (enligt min mening) fokuserar på fel saker. I stället för att fokusera på viktiga saker ägnar sig folk åt att demonisera de människor som faktiskt arbetar väldigt hårt för det samhälle vi har och på väldigt vaga grunder ursäkta människor som faktiskt gjort väldigt förkastliga saker.
Poliser & åklagare är två yrkeskategorier i samhället som på en daglig basis faktiskt möter “yrkesbrottslingar” och behandlar dem som vilken människa helst (i stort). Jag har suttit och småpratat med otaliga kriminella en stund innan rättegången utan att ha något mål eller någon agenda med det, bara för att fördriva tiden. Man hör mycket. Sedan går bägge in, gör sin sak och man skiljs med en handskakning.
mars 27, 2011 den 12:29 e m
Jonas
Det är nog inte juristerna som är problemet utan lekmannadomarna (politikerna som inte är juridiskt skolade.) Vi får hoppas att åklagaren driver målet vidare till en riktig domstol (hovrätten).
mars 27, 2011 den 5:25 e m
Jean
Jag är också skeptisk mod nämndemannaskapet men i fallet i fråga antar jag att inte nämndemännen har kommit på något juridiskt avancerat såsom “putativ laga befogenhet”. Det är den ordförande domaren (som är utbildad jurist) eller i praktiken också tingsnotarien som ska tala om för nämndemännen hur rättsläget ser ut och de dömer utifrån dessa informationer.
Jag tycker också att det låter som ett skämt när målsäganden påstås ha en politisk agenda, den har väl nämndemännen också i och med att deras tjänster är bundna till deras partimedlemskap?
mars 27, 2011 den 5:56 e m
Jakob Heidbrink
Jag är lite överraskad över att “putativ laga befogenhet” möter sådan oförståelse, när putativ nödvärn är ett helt etablerat begrepp. Eftersom laga befogenhet är parallellt med nödvärn, tyckte jag att putativ laga befogenhet genast var “indlysende” (för att låna ett mycket användbart danskt/norskt uttryck).
mars 27, 2011 den 6:24 e m
Mårten Schultz
Men det är inte uttrycket eller grejen som förvånar utan att det inkluderar även rättsvillfarelse. Dock litet oklart uttryckt från mig
mars 27, 2011 den 6:25 e m
Mårten Schultz
Det finns väl inte något putativt samtycke?
mars 27, 2011 den 7:11 e m
Jakob Heidbrink
Vet inte, men skulle det vara överraskande om det fanns? På uppsåtssidan borde det väl vara straffbefriade, exempelvis vid icke-grov misshandel.
mars 27, 2011 den 7:51 e m
Jean
Jo, enligt M. Leijonhuvfud finns putativt samtycke: Straffansvar, s. 100.
mars 28, 2011 den 11:43 f m
profanum_vulgus
Jo det finns.
mars 28, 2011 den 12:18 e m
Mårten Schultz
Jo, såg det nu! I civilrätten har de putativa ansvarsfriheterna inte samma relevans. Men som sagt, det var inte det putativa i sig som jag reagerade på utan hur det används vid villfarelse om rättsläget.
mars 28, 2011 den 1:42 e m
profanum_vulgus
Ja, jag tycker också att det är märkligt att ens använda ordet putativt om annan villfarelse än just omständigheterna. Det är vad jag vet felaktigt.
Polislagen 13 § fick ju en massa bokstavsparagrafer just för att en polischef (jurist) hade beslutat om att bussa bort fotbollssupportrar utan lagstöd för insatsen. Hon friades med just ett resonemang om att hon hade tolkat rätt paragrafer men på fel sätt och att hon därför skulle vara förlåten. Den domen fick ju en helt del kritik på sin tid.
mars 27, 2011 den 7:55 e m
Mikael
I praktiken är väl putativt samtycke det samma som bristande uppsåt?
Om exempelvis en för våldtäkt misstänkt man på ett trovärdigt sätt gör gällande att han (felaktigt men faktiskt) trodde att den kvinnlige målsäganden var med på noterna, då kan man väl lika gärna kalla det för ansvarsbefriande putativt samtycke, som för bristande uppsåt. Eller?
mars 27, 2011 den 8:14 e m
Jean
Vid just våldtäcksfallen är samtycke ingen bedömningsparameter, våldtäckt i BrB är ingen samtyckesbaserad reglering. Avgörande är att TVINGA någon till samlag, här kan inte putativt samtycke verka ansvarsbefriande.
mars 27, 2011 den 10:41 e m
Goodwin Strawman
Nja, tvånget är inte allenarådande rekvisit, utnyttjande av hjälplöst tillstånd finns också. Rekvisiten tillsammans gör att man kan förstå det som att det till trots handlar om samtycke.
mars 27, 2011 den 8:02 e m
Student
Kort input/upprepning bara,
Enligt Asp, Ulväng och Jareborg (Kriminalrättens grunder, 2010, s 370 ff) täcks samtliga rättfärdigande omständigheter, även samtycke.
Ang putativ laga befogenhet synes det finnas en rörande själva sakförhållandena som därav skulle grunda laga befogenhet, och sedan en annan när det gäller “svårtolkade” bestämmelser med oklart rättsläge. Den senare verkar helt kort vara rättspolitiskt motiverad av att det skulle drabba polismän hårt i de fall de har en skyldighet att agera men att det vore beklagligt att en felbedömning om rättsliga åligganden skulle medföra straffansvar.
Fråga blir väl om det är/bör vara motiverat i samma utsträckning när det gäller faktiskt handlande som inskränker enskildes fri/rättigheter. Det kan ju tyckas att den typen av skyddsintresse tillgodoses av att bestämmelsen om tjänstefel inte sanktionerar ringa fall. Nåt att skriva uppsats om kanske…
mars 28, 2011 den 5:33 f m
Mårten Schultz
Much obliged!
mars 27, 2011 den 8:03 e m
Jean
Tillägg: på uppsåtssidan kan det vara straffbefriande, t.ex. urkundsförfalskning: “Felaktig tro att samtycke föreligger innebär avsaknad av uppsåt att framställa en falsk urkund”, Brottsbalkskommentaren
mars 27, 2011 den 10:45 e m
Goodwin Strawman
Tja, om någon tecknar annans firma och den sistnämnda ratihaberar firmatecknandet, så går du fri från urkundsförfalskning.
I ett företag skulle det kunna utvecklas ett bruk med tolerans från firmatecknarens sida att en anställd tecknar denne förres firma.
Det känns ju inte helt hundra att det får fungera så, men men…
mars 27, 2011 den 8:05 e m
Student
*kan samtliga rättfärdigande omständigheter vara föremål för putativsituationer (som många nu skrivit såg jag).
mars 27, 2011 den 10:41 e m
Mikael
Jean:
“Avgörande är att TVINGA någon till samlag, här kan inte putativt samtycke verka ansvarsbefriande.”
Men om det föreligger putativt samtycke, om gärningsmannen felaktigt men faktiskt tror att den andra parten samtycker till det sexuellt umgänget… då har ju gärningsmannen per definition inte uppsåt till tvånget. Felaktig tro att samtycke föreligger innebär rimligen avsaknad av uppsåt att TVINGA någon till sexuellt umgänge.
mars 28, 2011 den 11:47 f m
profanum_vulgus
Det är väl intressant att tingsrätten påstår att man inte kan döma i ord-mot-ord-fall. Det är ju närmast revolutionerande (tja om det inte var så att lika fall bedömdes mycket olika i just detta avseende, när man vill fälla så fäller man på ord, när man inte vill fälla så påstår man att det inte går att fälla på ord osv).
Jag tycker att det är konstigt att denna del inte får kritik av Schultz som ju tidigare hävdat att domare lär sig att bli fungerande lögndetektorer och därför kan fälla rättssäkert vid ord mot ord.
mars 28, 2011 den 12:19 e m
Mårten Schultz
bara att jag aldrig hävdat att “domare lär sig att bli fungerande lögndetektorer och därför kan fälla rättssäkert vid ord mot ord”. förstås. jag har aldrig hävdat något liknande det alls.
mars 28, 2011 den 1:44 e m
profanum_vulgus
Då ber jag om ursäkt.
Men jag är helt säker på att du har hävdat att domare tränar upp en sådan förmåga. Tills jag letat upp OM du sagt detta så tar jag dig däremot såklart på orden och ber om ursäkt för att felaktigt ha tillskrivit dig åsikter.
mars 28, 2011 den 2:29 e m
profanum_vulgus
Här uppfattar jag dock att du menar just det:
http://juridikbloggen.wordpress.com/2010/09/22/namndeman-fran-sd/
(Möjligen menar du, tolkar jag det, att eftersom det bara finns ett fåtal studier på just svenska domare så kan man utgå från att de skulle avvika från alla andra populationer i frågan)
Men det var ju en oerhört känslig och infekterad debatt så vi får kanske lägga band på oss.
mars 28, 2011 den 11:55 f m
Niklas F
Hej!
Bra synpunkter!
Har inte läst samtliga kommentarer (eller domen) – utifall jag nedan händelsevis råkar göra en tröttsam upprepning.
Polisen påstår att de trodde sig vara utsatta för ett brott, med anledning utav Jesper Nilssons filmande.
Varför tvingade de i så fall honom att förstöra filmen???
Ur ren bevissynpunkt borde de väl i så fall ha beslagtagit filmen som bevis för att de blev utsatta för ett brott.
Av samma anledning finns det även skäl att betvivla trovärdigheten i polisernas påstående om att det trodde sig vara utsatta för ett brottsligt angrepp. Ingen putativ laga befogenhet, således…
mars 28, 2011 den 5:40 e m
David Bergkvist
Fast poliserna var ju inte åtalade för tjänstefelet att undlåta att beslagta den kamera som användes för att begå vad de trodde utgjorde ofredande, utan de var åtalade för tjänstefelet att förhindra ett lagligt beteende. Kan man dömas för ett tjänstefel när man åtalats för ett annat?
mars 28, 2011 den 7:00 e m
profanum_vulgus
David Bergkvist:
Nej, inte om det inte omfattas av gärningsbeskrivningen.
Men Niklas F menade nog att det var väldigt otroligt att polisernas ursäkter var sanningsenliga. För om de nu trodde att han begick ett brott (ofredande) när han fotade dem så hade de väl velat ha bilderna och inte velat se dem raderade.
mars 29, 2011 den 11:12 f m
David Bergkvist
profanum_vulgus: Men man kan ju inte anta att alla agerar rationellt och genomtänkt hela tiden. Speciellt inte dessa poliser, som av videofilmen att döma var ganska upprörda vid tillfället.
mars 29, 2011 den 11:18 f m
profanum_vulgus
Om man nu ska använda så trubbiga verktyg som trovärdighetsbedömningar så kan man väl lika gärna utgå från att alla eller ingen agerar rationellt i alla situationer.
Men vad gäller just poliser så kan man ju faktiskt kräva av dem att de ska kunna hantera sådana situationer bättre än vem som helst.
mars 28, 2011 den 8:48 e m
Goodwin Strawman
Niklas, jag tror inte att du ska vara så förvånad. Det verkar vara så att domstolar mycket mycket sällan, eller aldrig, kritiskt granskar en polismans påstående.
Ibland får man för sig att vissa domare enbart expedierar åklagarens stämningsansökan men sätter tingsrättens logotyp och ordet dom på handlingen och sin signatur.
Detta fallet undantaget, då polismän var åtalade. Starkt av den åklagare som vågade väcka åtal mot poliser; det kräver tämligen mycket civilkurage.
mars 28, 2011 den 9:03 e m
Ung_åklagare
Det finns ju en särskild åklagarkammareenbart för polismål och dylikt (Riksenheten för Polismål). Så det handlar nog mindre om särskilt civilkurage och mer om att åklagaren gjorde sitt vardagliga arbete.
mars 29, 2011 den 6:00 f m
profanum_vulgus
Fast den enheten lägger ju ner mer och åtalar mindre än någon annan.
mars 29, 2011 den 10:36 f m
Ung_åklagare
PV. Ja, om det är så vore det är ju bara naturligt och riktigt, i vart fall i förhållande till de allmänna kammrarna. Jag förstår att du utan närmare eftertanke vill smutskasta de åklagarnas arbete. Men om du tänker efter lite så kanske du själv kan komma fram till varför det är så.
Klarar du inte det så kan ju jag bistå dig.
mars 29, 2011 den 11:26 f m
profanum_vulgus
Jag vet varför det är så. Det är för att man ser mellan fingrarna med poliser brottslighet.
Ta bara mordet på Johan Liljeqvist. 15 poliser deltog i eller bevittnade händelsen, men utredarna fick ut mindre uppgifter än om det varit 15 mafiosos som varit med.
Osmo Vallo är ju ännu mer känt, massor av vittnen ser poliserna kallblodigt slå ihjäl den fängslade Vallo, men ingen hörs förutom tanten som sett Vallo slå poliserna och sedan dragit igen sina persienner.
Mordförsöket under EU-toppmötet 2001 som poliserna täckte upp med falska utsagor och förfalskade bevis.
OSV OSV OSV.
Försök hitta sådana fall där folk kommit så lindrigt undan med så allvarliga brott där gärningsmännen inte är poliser.
mars 29, 2011 den 7:23 e m
Ung_åklagare
Så för att styrka ditt statistiska påstående om Riksenhetens för Polismål arbete och inställning använder du din tendensiösa beskrivning av hur de misstänkta/inblandade i tre skilda ärenden agerat.
Har du någon uppbackning gällande din statistik förresten? Vilka lägger ner mest och åtalar minst, Polisenheten eller Riksenheten för Miljö och Arbetsmiljömål ex?
Man kommer inte långt här i livet om man hela tiden pådyvlar meningsmotståndare ont uppsåt. Jag har respekt för försvarsadvokater och deras arbete, domare och jag har faktiskt respekt för misstänkta brottslingar och brottslingar också. Vi är alla människor och de flesta vill väl på sitt sätt, även om det blir fel. Men PV, dina ord dryper verkligen av hat, förakt och paranoia gentemot polis, åklagare, domare m fl. Du ger inte ett balanserat intryck. Hoppas verkligen att den attityden inte läcker igenom i dina kontakter gentemot ovanstående. De som blir mest lidande av en olämplig försvarsadvokat är dels advokaten och dels de enda andra människor du verkar bry dig om, klienterna.
mars 30, 2011 den 6:50 f m
profanum_vulgus
Ung_åklagare:
Kunde du inte komma på ett enda lika allvarligt brott som utretts lika lite och där de misstänkta kommit undan så lätt?
Jag förstår inte vad som skulle uttrycka hat eller förakt.
Jag föraktar förvisso domare som inte kan ens den enklaste juridik eller som inte kan hålla reda på omständigheterna i ett mål sådana domare finns det tyvärr gott om (antagligen därför att de anses vara höjda över kritik). Men kunniga och seriösa domare har jag inget emot.
Jag föraktar åklagare som med oärliga metoder försöker sätta dit folk, särskilt om de försöker sätta dit oskyldiga (som åklagaren i GBG som gömde undan bevis och förfalskade en handling för att få en uppenbart oskyldig fälld). Men seriösa åklagare har jag inget emot.
Samma sak gäller poliser.
För den delen även ordningsvakter som lär vara den kriminellt tyngst belastade gruppen i samhället.
Jag har för övrigt flera vänner som är poliser och flera bekanta som är åklagare eller domare.
Att poliser kommer undan med allvarliga brott är inget svenskt fenomen. Det svenska fenomenet är snarare att myndighetspersoner helt ärligt men felaktigt kan förneka det.
mars 30, 2011 den 10:35 f m
Ung_åklagare
Det var ju du som kom med grundpåståendet om riksenhetens statistik och även skälen för den. Då är det du som får påvisa det och att ditt skäl har något underlag, alternativt erkänna att påståendet och dess skäl. Du har ju en tendens att byta ämne när du har fel eller komma med grundlösa påståenden. Låt oss hålla oss till en sak i taget.
Du har ju under en längre tid i otaliga inlägg utalat dig väldigt negativt om domare, åklagare och poliser. Vissa inlägg har ju dessutom inslag av paranoia/konspirationsmani (ex när du antyder att poliser medvetet skulle rekommendera dåliga advokater åt misstänkta). Jag kan inte påminna mig något inlägg där du uttrycker respekt för ovan nämnda grupper. Skulle något enstaka sådant finnas så väger det ju inte upp den sammanlagda bilden. Du kan väl inte vara omedveten om att det är så du uppfattas? Om det kommer som en överraskning för dig och du inte håller med om att den beskrivningen är korrekt så är det kanske dags att putsa lite på din image.
mars 30, 2011 den 11:36 f m
profanum_vulgus
Jag gav ju tre fall och det finns ju noll fall från övriga enheter.
Poliser rekommenderar ju advokater som är enkla för polisen att ha att göra med (verksamhet nära polisstationen och relativt ointresserade) och det innebär att de rekommenderar dåliga.
Jag har stött på otaliga försök till byten av försvarare där polisen på olika sätt orsakat att den misstänkte fått en “dålig” försvarare (de mest flagranta har varit att påstå att den misstänkte inte får välja).
Jag är överlag negativ mot domare, åklagare och polisers behandling av rättsstaten. Men det innebär inget hat. Jag är förövrigt på samma sätt negativ till advokater, doktorer, professorer m.fl. som inte reagerar.
Det som kan väcka viss avsky är det kategoriska förnekandet av fel och kategoriska försvarandet av rättsväsendet.
mars 30, 2011 den 2:54 e m
Ung_åklagare
Men PV. Bara för att du påstår något innebär det inte att det förhåller sig så. Bara för att du (eller presumtiva klienter) påstår att poliser rekommenderar vissa advokater så innebär det inte att det är så. Du får kanske börja skilja på din uppfattning/inbillning och hållbara bevis för att något faktiskt skulle förhålla sig på ett visst sätt i den större verkligheten utanför din person. Den typen av anektodisk bevisföring du sysslar med har ju noll och intet värde. Att du har kommentarer om tre mål har ju heller ingen eller väldigt liten statistisk signifikans vad gäller Polisenheten (som kanske handlägger ca 4-5000 anmälningar per år) och dess statistik i stort eller varför den statistiken ser ut som den gör.
Jag är ingen kategorisk förnekare av fel eller försvarare av rättsväsendet. Exempelvis har jag tidigare på bloggen uttalat ett antal fall där jag har uppfattningen att fel begåtts (Qvick, Fallet Ulf, Da Costa). Det är kanske ingen särskilt kontroversiell uppfattning men jag föredrar att hålla mig till uppfattningar jag har stöd för framför att kasta ur mig lösryckta känslomässigt betingade påståenden om att polisen kallblodigt skulle ha mördat den eller den.
mars 30, 2011 den 3:36 e m
profanum_vulgus
Ung_Åklagare
Jo det gör det visst!
Jag framförde det just under påtaglig sinnesrörelse, detaljrikt och med pregnanta detaljer som gav framförandet det självupplevdas prägel. Som stödbevis så går det att visa att jag framfört samma sak tidigare.
Alltså är det visat utom rimliga tvivel att det är sant.
Att det finns flera sådana exempel hos en enda enhet och inget exempel hos någon annan enhet visar väl ändå på en skillnad?
Att du påstår att det skulle gå till på något annat sätt är förövrigt så osannolik att den inte förtjänar tillmätas något avseende.
Jag klagade på Quick och da Costa när det fortfarande var kontroversiellt, redan på 90-talet. Gissa hur systemförespråkarna reagerade på det.
mars 30, 2011 den 8:15 e m
Ung_åklagare
Att du redan på 90 talet trodde att en massa folk som sitter dömda skulle vara oskyldiga förvånar inte. En person som tror att alla dagar i veckan är onsdag har ju rätt en gång i veckan.
Började skriva ett mer seriöst svar. Men du bara fjantar dig. Det är inte ens intressant längre.
mars 31, 2011 den 6:55 f m
profanum_vulgus
På 90-talet var det väl bara:
Quick, Styckmordsläkarna, Billy Butt och de dömda i Enbom-affären som jag visste var oskyldiga och som var något kontroversiellt. Idag är det ju ganska breda uppfattningar.
Andra som Hajby och Lundkvistaffären var ju inte kontroversiella då.
Sedan har det ju kommit till flera med tiden Tito Beltran t.ex.
(bara kända fall räknade nu alltså).
Tycker du att det är larvigt? Samma bevisning som kan användas för att låsa in någon i tio år duger alltså inte för att visa en skillnad mellan olika åklagareneheter?
mars 28, 2011 den 7:20 e m
Niklas F
Tack profanum_vulgus! Precis så menade jag!
mars 28, 2011 den 8:51 e m
Goodwin Strawman
Det som är anmärkningsvärt i detta “ord-mot-ord”-fall är ju att det fanns en utomordentlig stödbevisning. Ja, jag skulle vilja påstå att videofilmen egentligen borde ha upphöjts till huvudbeviset.
Det är inte ofta domstolen har så god bevisning.
Törs man hoppas på att åklagaren överklagar tingsrättens dom?
mars 29, 2011 den 6:04 f m
profanum_vulgus
Det har hänt förut fast tvärtom.
Efter demonstrationerna i GBG 2001 så dömdes en kille för uppvigling baserat på en polismans vittnesmål om vad killen sa i ett tal.
I HovR så hade försvaret hittat en videofilm av talet och använde denna som bevis för att det polismannen påstod var osant.
Killen fälldes ändå på polismannens ord.
(Det var ju en hel del ord-mot-ord-fall efter GBG 2001 där poliser stod för det ena ordet och man inte oroade sig för att döma ut flera års fängelse)
mars 29, 2011 den 6:41 f m
profanum_vulgus
En annan sak som är olustigt är åklagarens slentrianmässiga användning av “tillsammans och i samförstånd”. Jag tycker att det ser faktiskt stötande ut vad gäller det olovliga tagandet. Poliserna har väl inte tillsammans tagit alla sakerna. Det är ju bara en person som rycket telefonen ur handen på honom och då kan knappast den andra personens tagande vara grovt det också.
Vad gäller de andra brotten så är det klart att de kan begås genom att två personer gör olika saker som tillsammans blir brottet (även om de var för sig också är brottet). Men det måste ju framgå av gärningsbeskrivningen vem som gör vad.
mars 30, 2011 den 7:22 e m
Goodwin Strawman
Det är inte sällan saker åberopas slentrianmässigt. Men jag tror att åklagarna allt sedan Lindome-fallet ser till att täcka upp för risken att de åtalar “fel” alternativ gärningsman.
Förresten, vad tycker du om den offentliga försvararen Claes Borgströms insats i fallet Quick?
(Jag råkade se en “twitterkakafoni” med Mårten involverad som verkade försvara Borgström idag. Borgström bröt inte mot några regler etc. lät det)
Kan Borgström verkligen ha värnat sin klients intressen i det fallet, genom att inte kritiskt nagelfara Quicks erkännanden och övrig bevisning?
mars 31, 2011 den 6:34 f m
profanum_vulgus
Problemet med Lindome-fallet är ju att det blivit en factoid. Problemet var att åklagaren inte utredde tillräckligt utan gick på den mest dramatiska (trovärdiga) berättelsen. Det var aldrig ett problem att de skyllde på varandra då bevisen visade vem som var skyldig.
Claes Borgström är ett skämt även utan Quick, man kan nog utgå från att han har fått andra klienter att erkänna. Han hade ju en ung kille som klient (mord tror jag) som erkände i ett oannonserat polisförhör. Vilken halvslumrande brännvinsadvokat som helst hade ju blivit rosenrasande, men Borgström blev bara glad (för att klienten fått lätta sitt hjärta).
Det var inte enbart så att han INTE gjorde någon kritisk granskning. Han hjälpte ju till att fabulera ihop bevisen också.
Det framställs ju nu som att det var svårt att veta att Quick var oskyldig till alla morden. Men Quick-fallen är inte den vanliga Kalle Anka-nivån som man brukar stöta på i svenska domstolar, det är snarare Max Nalle-nivån.
Om Borgström inte är totalt utvecklingsstörd så förstod han att Quick inte var skyldig.
(Jag är så rund och mjuk som jag möjligen kan, jag har verkligen ansträngt mig för att inte vara hård och kantig nu)
mars 31, 2011 den 10:47 f m
Goodwin Strawman
pv,
jag läste utöver domarna Ulla Jacobssons, “Vi hade ju haft ihjäl en gubbe”: mordet i Lindome. (1995).
Och hon försökte leda i bevis att processmaterialet innehåll så mycket uppgifter att åklagaren hade kunna göra alternativa gärningsbeskrivningar, och då bl.a. trycka in typ ett “gemensamt och i samförstånd”.
Jag köpte hennes resonemang då, utan att för den delen ha granskat bevisningen.
mars 31, 2011 den 10:47 f m
Ung_åklagare
Håller med om att Lindomefallet blivit en faktoid. Huvudorsaken till att ingen fälldes är inte det som PV säger. Det handlar om en relativt enkel processuell fråga. En person fälldes i tingsrätten, den andra friades, åklagaren överklagade inte domen avsende den person som friades och hovrätten var således förhindrad att fälla den som hovrätten ansåg skyldig eftersom dennes skuld inte var uppe till prövning.
PVs beskrivning kan ni ju glömma. Den säger egentligen inte något om någonting. Det var den ovan redovisade problematiken som ledde till att det slutade som det gjorde
mars 31, 2011 den 10:49 f m
Goodwin Strawman
Ung åklagare, din beskrivning är så som jag har uppfattat det också, vilket framgår, förutom av domarna, av Ulla Jacobssons bok, som jag nyss nämnde härovan.
mars 31, 2011 den 11:06 f m
Ung_åklagare
GW. Jo, sedan kan man ju diskutera problem med gärningsbeskrivningarnas snävhet, rubriceringar mm. Men huvudproblemet var ju att en persons skuld inte var föremål för prövning i hovrätten.
PVs vanliga dänga att åklagaren var dålig kan ju stämma eller inte stämma. Alldeles oavsett dess riktighet så säger det ju inget om problematikan,
mars 31, 2011 den 11:37 f m
profanum_vulgus
Ung_åklagare:
?????
Det är ju precis det som är faktoiden.
ANLEDNINGEN, till att åklagaren inte överklagade den friande domen var ju att åklagaren gick på den mest dramatiska historien, och ANLEDNINGEN till att den i TR fällde friades i HovR var ju att försvarsadvokaten (Pelle Svensson) kunde bevisa att den i TR friade var skyldig.
Huvudproblemet var väl ändå att åklagaren förde åtal mot en person som var bevisat oskyldig och lät bli att föra åtal mot en person som var bevisad skyldig.
Detta genom att bara höfta istället för att gå igenom processmaterialet noggrant.
mars 31, 2011 den 3:01 e m
Ung_åklagare
Men PV. Din beskrivning förklarar ju inte varför det blev som det blev. I din iver att alltid kasta skit på åklagare mfl blir din förklaring rätt opedagogisk och fokuserar på fel sak. Om du förklarade på en föreläsning på juristlinjen att Lindomedomen berodde på att åklagaren var kass och åtalade fel person så har du ju inte sagt något av värde för deras utbildning.
Om åklagaren gjorde fel eller inte och anledningen till varför denne gjorde så är ju väldigt ointressant i förhållande till på vilket sätt åklagaren agerade och på vilket sätt det var av betydelse för hovrättens prövning. Känsloomdömmen är ju dålig argumentation.
Det har ju framförts mycket kritik mot Lindomeprocessen. Värdet av den eventuella sakliga kritik som framförs här förminskas ju drastiskt av a) det sätt du framför den och b) kännedom om värdet av dina åsikter.
april 1, 2011 den 6:56 f m
profanum_vulgus
Ung_Åklagare
Men det var ju för att åklagaren var kass (orkade inte gå igenom förundersökningen) och åtalade fel person (även den som var uppenbart oskyldig för den som gått igenom förundersökningen).
Skulle det vara större värde för studenter om man ljög för dem för att inte avslöja att åklagaren var kass och att åklagaren sedan ljög för media och skapade faktoiden?
a) Vad är det för fel på sättet?
b) Att jag alltid har rätt stör ju bara de som brukar ha fel.
mars 29, 2011 den 3:25 e m
Alexander
Kjellberg länkar till domen:
http://www.signeratkjellberg.se/2011/03/obegripligt-friande-av-poliserna-i-gategate.html
http://www.faidros.net/blog/wp-content/uploads/2011/03/B-2633-10.pdf
Jag tycker det är oklart vari den den putativa villfarelsen spelar in i domen.
Det är två saker som är obehagliga med hela händelsen, det ena är att polisen överhuvudtaget ingriper mot fotograferandet i tunnelbanan. Där menar försvaret och domen att det är hur fotograferandet gått till, aggressivt nära ansiktet, som utgör ofredandet.
Detta kan tyckas motsägas av film/ljudinspelningen där det är filmningen i sig som poliserna ifrågasätter. Läser man Jesper Nilssons vittnesmål förklarade han gällande lagstiftning för poliserna (mycket pedagogiskt, ansvarig utgivare och all det där). En del av detta finns inspelat på band. Med denna repetition av teori, som borde ingå i polisutbildningen, kan man väl inte fortsätta hävda förmodad laga befogenhet. Där borde polisen ha släppt det hela.
Den andra saken som är obehaglig är huruvida Jesper kände sig tvingad att radera sin telefon för att få gå. Där står ord mot ord, poliserna menar att Jesper frivilligt raderat telefonen. Tingsrätten konstaterar att ytterliggare stödbevisning krävs. Om det kan man säga två saker. Dels att polisutredningen verkar vara bristfällig, inga andra vittnen verkar finnas med (man hör flera förbipasserande på bandet) och dels att inspelningen ignoreras som stödbevis eftersom raderandet inträffar efter inspelningen.
Jag hoppas domen överklagas därför att jag tycker inspelningen faktiskt utgör stödbevisning för Jespers vittnesmål. Även om det är som polisen säger att Jesper själv föreslagit radering kan det inte uteslutas att han känt sig tvingad för att slippa följa med på urinprov och det är faktiskt det som hörs på bandet.
Hur som helst så är domen ingen munter läsning för polisen, vars “agerande i denna del avviker i hög grad från vad som får anses ankomma på en polisman i fråga om kunskaper om det lagstöd som krävs”.
Det påminner om en annan dom där säpo-chefer inte kunde ställas till ansvar för att de var för inkompetenta att hantera känsliga uppgifter eller hur det nu var.
mars 30, 2011 den 6:30 e m
Jerker
Så mycket kan man konstatera som att det råder olika beviskrav för poliser och andra människor.
Undrar hur mycket mer bevis som krävs för en åklagare eller (gud förbjude) en domare.
mars 30, 2011 den 11:53 e m
guapo
Den slappa juristutbildningen kan kortas till en tredjedel tidsmässigt. Sedan borde resten av tiden ägnas åt praktik på domstolar i utlandet. Då kanske svenska juristers självgodhet kan försvinna och vi kan få ett rättsväsende värt namnet. Att en sån som Borgström överhuvudtaget får jobba som jurist och att det finns jurister som försvarar honom visar hur illa ställt det är med den svenska rättsstaten.
mars 31, 2011 den 5:21 f m
Goodwin Strawman
Om du tyckte att juristprogrammet var slappt – nu utgår jag från att du talar direkt av egen erfarenhet – kan det bero av att du hade dålig studiedisciplin och saknade förmåga att bedriva självstudier.
Praktik får du ju som tingsnotarie.
Med hänsyn till att vi har en mycket klåfingrig och högproduktiv lagstiftare så behövs en ganska lång juristutbildning.
mars 31, 2011 den 6:41 f m
profanum_vulgus
Goodwin Strawman
Man kunde faktiskt öka den fördjupande delen av utbildningen och ge examen med olika inriktning. T.ex. inriktning på humanjuridik, offentlig rätt, affärslivets juridik osv.
Ville man byta inriktning (eller ha flera) i yrkeslivet så får man läsa till dessa.
Det är ett problem (särskilt inom straffrätten) att personer specialiserade på ett område tror att de kan andra områden.
Man kan inte kunna all juridik.
mars 31, 2011 den 6:37 f m
profanum_vulgus
Tror du att praktik på DOMSTOLAR skulle ge bättre jurister och bättre rättsväsende?
Bättre då att förlänga utbildningen med en eller två terminer där man i universitetsmiljö studerar hela rättsfall (på riktigt, inte letar prejudikat i HD-domar).
mars 31, 2011 den 10:43 f m
Goodwin Strawman
Dessutom borde det vara obligatorisk fördjupad kurs i bevisrätt, så att man får rutin på bl.a. bevisprövning/bevisvärdering.
Bevisvärderingen är i praktiken i åtminstone underrätterna mycket slentrianmässig och godtycklig, eller för att vara snäll: “intuitiv”.
mars 31, 2011 den 11:41 f m
profanum_vulgus
Goodwin Strawman:
Det är nog svårt eftersom bevis “alltid” består av sådant som jurister inte kan. En kurs i de rättsliga kraven på bevisning skulle såklart vara på sin plats, samt lite logik och vetenskapsteori.
Men lika lite som man vill ha politiker som gör juridiska avgöranden vill man ha jurister som gör beteendevetenskapliga, matematiska, fysikaliska, biologiska, kemiska eller andra avgöranden.
mars 31, 2011 den 2:57 e m
Överfallsskydd och homofobi « Juridikbloggen
[...] avseende de poliser som ingrep mot en mobilfilmande journalist i tunnelbanan. (Skrev några rader här.) I samband med det skrev jag så här: ”För att ett ofredande ska anses ha inträffat [...]
mars 31, 2011 den 3:05 e m
Överfallsskydd och homofobi « Mårten Schultz.
[...] avseende de poliser som ingrep mot en mobilfilmande journalist i tunnelbanan. (Skrev några rader här.) I samband med det skrev jag så här: ”För att ett ofredande ska anses ha inträffat [...]
november 16, 2011 den 1:29 e m
Jesper Nilsson
FYI: På måndag kommer hovrättsförhandlingarna börja i svea hovrätt. Det är endast en av de åtalade som överklagan gäller. Nämligen den polis som var befäl på plats.