Migrationsverket utreder huruvida en anställd som lämnat en omdiskuterad kommentar på facebook kan jobba kvar på myndigheten, rapporterar radions Eko och Dagens Nyheter. Enligt min mening är detta en skandal: en i och för sig berömvärd anständighet får myndigheten att glömma medborgarnas frihet att ha och yttre politiska åsikter.
För även tjänstemän är medborgare. Ingen slutar vara medborgare bara för att man har ett offentligt jobb. Det som är svårt i ett offentligt jobb på en myndighet, är att man stundtals – på vissa myndigheter kanske mycket ofta – måste implementera lagstiftning som man inte tycker om. Det är dock i och för sig inget problem, utan är ett välkänt fenomen som går att hantera. Det finns nog ingen enskild person som helt håller med hela den svenska lagstiftningen. Icke desto mindre förmår många, förhoppningsvis de flesta, tjänstemän att implementera den.
Nu tolkas i och för sig den ifrågavarande tjänstemannens kommentar som vore han rasist. För det första kan man då väl anmärka att det ordet blivit någon form av generalbeskyllning för alla som törs påpeka att invandringen fört sociala problem med sig. Skällsordet rasist har blivit på ett liknande sätt innehållslöst som ordet fascist blev på 1970-talet. Vi saknar förmåga att skilja det lilla från det stora, och tolkningen av tjänstemannens kommentar som rasistisk är… kreativ, för att säga det minsta. Kommentaren är inte särskilt begåvad, men rasistisk? Nåväl.
Men även om vi förutsätter att kommentaren är rasistisk, är detta inget som Migrationsverket skall ha åsikter om. Talet om att verkets tjänstemän minsann påverkar enskildas liv och att därför vissa åsikter inte får förekomma, är gravt överdrivet, för att säga det minsta.
För när skiljde vi senast en tjänsteman i socialförvaltningen för att denna tycker att socialbidragstagare är lata? När skiljde vi senast en polis från tjänsten för att hon tycker att brottslingar är slödder? När skiljde vi senast en tjänsteman på Skatteverket från tjänsten för att hon tycker att skatterna i Sverige är orimligt höga?
Vi är selektiva i vår varseblivning. Upprörda blir vi över tjänstemännens privata åsikter i stort sett bara när det rör sig om invandring eller kön (men jag har känslan av att klimat snart kommer att segla upp som stark kandidat också). Senast vi hade ett liknande ärende på lite högre nivå rörde det åklagaren Hillegren som givit uttryck för uppfattningar om våldtäktsbrottet som inte föll i smaken (jag bloggade då om saken här och här). I det fallet, precis som i alla andra liknande fall, fick den goda smaken oss att glömma mycket grundläggande värderingar utan vilka vi hela vårt liberalt och socialistiskt präglade samhällsbygge blir rangligt och riskerar att störta samman.
Det allmänna skall ge fanken i vad medborgarna tycker och tänker. Det allmänna har, precis som andra arbetsgivare, rätt att av sina tjänstemän kräva att de sköter sitt jobb och att de är lojala mot myndigheten. Men det allmänna har inget att skaffa med tjänstemannens politiska inställning. Det får inte spela någon roll om någon är moderat, socialdemokrat, sverigedemokrat, vänsterpartist, anarkist eller vad som helst annars. Det allmänna skall inte styra våra politiska uppfattningar, utan skall implementera medborgarnas politiska uppfattningar.
Tjänstemannen i det aktuella ärendet har inte påståtts ha misskött sitt jobb. Han har inte påståtts ha bemött utlänningar på ett olämpligt sätt. Han har över huvud taget inte påståtts ha misskött sig. Han påstås ha olämpliga åsikter.
Men vad är en lämplig åsikt? Är bara folk välkommet på Migrationsverket som tycker att alla kulturer är lika sympatiska? Är bara folk välkommet som tycker att alla utlänningar är hjärtligt välkomna till Sverige? Är bara folk välkommet som tycker att den vid varje tidpunkt gällande utlänningslagstiftning är vishetens yttersta höjdpunkt?
Som alltid i yttrandefrihetssammanhang är det farligt att börja mixtra med yttrandefriheten, helt enkelt för att man inte vet var det slutar. Martin Niemöller sade avseende nazisternas förföljelse av oliktänkande:
Erst kamen sie für die Kommunisten, und ich habe nicht gesprochen, weil ich kein Kommunist war. Dann kamen sie für die Juden, und ich habe nicht gesprochen, weil ich kein Jude war. Dann kamen sie für die Katholiken, und ich habe nicht gesprochen, weil ich ein Protestant war. Dann kamen sie für mich, und jetzt war keiner mehr übrig der für mich hätte sprechen können.
[Först kom de för kommunisterna, men jag sade inget, eftersom jag inte var kommunist. Sedan kom de för judarna, men jag sade inget, eftersom jag inte var jude. Sedan kom de för katolikerna och jag sade inget, eftersom jag var protestant. Sedan kom de för mig, och då fanns inte längre någon som skulle ha kunnat tala för mig.]
Jag påstår inte att vi ens tillnärmelsevis är i närheten av någon systematisk förföljelse av oliktänkande. Jag påstår dock att det går häpnadsväckande fort när vi väl har börjat sålla mellan lämpliga och olämpliga åsikter. Vi måste akta oss om vi inte vill vakna en dag och märka att plötsligt en mängd åsikter och åsiktsyttringar är förbjudna. Det allmänna skall inte lägga sig i enskildas åsikter. Det är farligt.
Yttrandefriheten måste nämligen bestå i att få säga smaklösa, dumma, motbjudande och inskränkta saker, som jag inte tröttnar på att betona.

28 kommentarer
Prenumerera på kommentarer för detta inlägg
juli 2, 2010 den 7:00 f m
profanum_vulgus
Jag håller helt och hållet med, folk ska inte skiljas från sin tjänst på grund av vad de gör eller tycker privat. Det är ju två helt olika saker. Som t.ex. den misshandelsdömde notarien eller den sexköpsdömde domaren, det finns inget som säger att de inte kan tillämpa lagar gällande sexköp eller misshandel bara för att de privat begått brotten. En domare som tillämpar lagen fel borde däremot kunna skiljas från sin tjänst eller delar av den.
Men jag kan se ett stort problem för den offentliga världen i detta. Jag var ombud i ett mål där en sakkunnig anlitad av rätten var så jävig att klockorna stannade, lysrören flimrade och t.o.m. notarien skruvade på sig. Den sakkunnige försvarade sin position med att han hade ett offentligt uppdrag vari ingick att vara neutralt i sin bedömning vilket lugnade rätten som sedan skrev ”…som lämnat NN:s jävsinvändning utan bifall, …” som motivering i jävsfrågan. Lite omständigt vill jag alltså komma fram till att andra tjänstemän vill kunna lita på tjänstemännen och deras bedömningar, man vill bara ha ”partimedlemmar” på höga poster för då slipper man tvivla på att de inte gjort som man själv hade gjort.
juli 2, 2010 den 7:12 f m
jheidbrink
PV: En mycket klok kommentar. Som jag uppfattar det du säger, handlar det dock om att kollegerna inte har modet att säga det som alla vet, nämligen att någon är jävig. Problemet tycks alltså bestå i kompiskorruptionen, snarare än i själva yttrandefriheten.
Sedan har jag en något lite annan åsikt vad gäller just domare. Domare, poliser och åklagare skall inte ertappas med att ha begått brott: det blir för illa när brottslingar skall döma andra brottslingar. Det har ju heller inget med åsikts- eller yttrandefriheten att göra (såvida inte brottet består i ett yttrandefrihetsbrott, men även då är länken rätt tunn). Men det är kanske en annan debatt som vi kan spara till en annan gång – den leder för långt OT.
juli 2, 2010 den 7:27 f m
Domstolsjuristen
Jag håller med dig helt och hållet.
Det är märkligt att media i dessa sammanhang har en förmåga att inte anlägga ett perspektiv utifrån de grundläggande fri- och rättigheter på vilka medias egen verksamhet bygger. Det anmärkningsvärda i sammanhanget är ju inte att en medarbetare har utnyttjat sin grundlagsstadgade yttrandefrihet utan att media och – som det verkat på den rapportering och de intervjuer som nu har skett med ledande befattningshavare vid Migrationsverket – även Migrationsverket har mage att ifrågasätta utnyttjandet av dessa grundläggande rättigheter på vilka vårt demokratiska statsskick bygger. Än mer anmärkningsvärt blir det när man betänker att Migrationsverket sedan tidigare uppmärksammats på de relevanta grundlagsbestämmelserna och deras innebörd (JO:s beslut 2009-09-25 http://www.jo.se/Page.aspx?MenuId=106&MainMenuId=106&Language=sv&ObjectClass=DynamX_SFS_Decision&Id=4606 , se även JK:s beslut 2009-11-13 http://www.jk.se/Beslut/Tryck-OchYttrandefrihetsarenden/5240-09-30.aspx )
Det förtjänar att återupprepa vad JO anförde ”Förtroendet för myndigheterna upprätthålls inte genom tillsyn över de anställdas åsikter utan genom att verksamheten utövas under lagarna och kontrolleras rättsligt.”
Såvitt framgår har den anställde vid Migrationsverket inte i något avseende brustit i sin handläggning av några ärenden. Vilka åsikter och yttranden han då gör – så länge dessa yttranden inte innebär att han bryter mot relevanta sekretessbestämmelser – är då helt irrelevant för såväl media som Migrationsverket.
juli 2, 2010 den 7:44 f m
profanum_vulgus
jheidbrink:
Nja, utvidgad kårkorruption snarare. Domare vill inte tro att poliser ljuger eller är elaka, förvaltningsrätterna vill inte döma till myndigheternas nackdel osv. Det allmänna håller det allmänna om ryggen. Jag tror att det blir svårt för dem om en polis kan vara nazist privat för de ställs då i en lojalitetskonflikt mellan att lita på polisen som säger att han skött sitt jobb eller lita på svartskallen som säger att han blev torterad. De kan inte tro det om en polis, men de kan tro det om en nazist.
Bloggaren Sapere Aude var ju chef på migrationsverket och sades upp på grund av sina åsikter. Han är en mycket extrem islamofob, jag kan faktiskt inte tänka mig att han skulle klara ett jobb på migrationsverket korrekt. MEN migrationsverket kunde inte hitta något fel han gjort i tjänsten utan gick enbart på hans åsikter. Jag får då utgå från att han skötte tjänsten korrekt men jag misstänker att OM det fanns felaktigheter så ville inte myndigheten avslöja det eftersom det då samtidigt skulle komma fram att de inte har någon kontroll.
Jag minns ett JO-fall från 70-talet med en lärare som var aktiv nazist och sökte ett arbete som rektor, han var skyhögt mer kvalificerad än den som fick tjänsten. Det var samma sak där, det fanns inget att anföra mot hur han hade skött sitt jobb. Skolan (nämnden eller vad det var) invände att skolan skulle lära ut demokratiska värderingar och att läraren inte var demokrat. Vilket jag tycker är mycket lustigt, för de som misslyckats med att tillämpa demokratiska värderingar var ju skolan, alla som deltog i beslutet borde därför kunna skiljas från sina uppdrag.
juli 2, 2010 den 8:28 f m
Trix
Det går för långt, alla ska vara så pk som möjligt. Har man åsikter om att vissa element inte sköter sig, nåde den som pekar på problem som inte gäller svenskar som kan spåra sina rötter till Gustav Vasa.
En personlig åsikt som inte inverkar på jobbet har arbetsgivaren inte med att göra. Detta fall får mig att tänka på förskoleläraren som inte fick den anställning han var lovad för att han hade haft en t-shirt med ”olämplig text” på sig på en bild på Facebook. Det blir absurdt.
Exemplet som media tar upp vad gäller tjänstemannens sk olämpliga kommentarer är: ”Kan ingen ansvarig skicka dessa förstörande element från Rinkeby med rötterna i andra länder hem till sina mor- och farföräldrar för att lära sig lite ödmjukhet?”
Om man byter ut vissa ord: ”Kan ingen ansvarig skicka dessa förstörande element från Östermalm med rötterna i andra landskap hem till sina mor- och farföräldrar för att lära sig lite ödmjukhet?”
Är det fortfarande rasistiskt?
juli 2, 2010 den 8:42 f m
jheidbrink
Trix: Som sagt, tolkningen av kommentaren är kreativ. Man kan väl också påpeka att tjänstemannen alltså har större tillit till föräldraföräldrars förmåga att uppfostra barn än till föräldrarna. Med tanke på att föräldraföräldrarna kan antas vara mer traditionella i sin kultur än föräldrarna, kan man nog säga att tjänstemannen till och med yttrat sig i uppskattande ordalag om främmande kulturer.
Allt detta är dock past the point: det viktiga och upprörande är att Migrationsverket lägger sig i annars oklanderliga tjänstemäns privata meningsyttringar.
juli 2, 2010 den 10:19 f m
Trix
Ja, du har helt rätt
Problemet är att det har gått inflation i ordet och innebörden av rasism.
Praktexemplet var när jag stod i kö, och det kom en man och trängde sig före alla andra. Jag påpekade lite försynt att kön faktiskt var bakom mig, varpå han genast utbrast: ”Vad är det med dig? Är du rasist eller?!”
Jag förmodar att han trodde att jag genast skulle backa, för att beskylla någon för rasism eller främlingsfientlighet är tydligen ett effektivt sätt att få som man vill.
Jag svarade helt lugnt: ”Nej, det är jag inte. Däremot har jag synpunkter på ditt sätt att köa.” Det gjorde honom helt svarslös
Resten av kön log och nickade uppskattande.
Varför är vi så rädda att säga ifrån? Att säga vad vi tycker? Ett olämpligt uppförande är ett olämpligt uppförande, oavsett var vi kommer ifrån.
En ligist är en ligist och det borde tjänstemannen ha rätt att uttrycka en privat åsikt om.
juli 2, 2010 den 8:47 f m
profanum_vulgus
(Jheidbrink: Angående brott så tycker jag att det är samma fråga, om en åklagare slagit någon på käften så förhindrar det inte att samma åklagare utreder folk som slagit andra på käften så länge som åklagaren inte tillämpat några regler fel, straffrätt kräver inte en privat fördömande utan motsatsen är oftast bättre.)
juli 2, 2010 den 8:55 f m
jheidbrink
PV: Som sagt, vi tar det någon annan gång. Tills vidare får vi agree to disagree.
juli 3, 2010 den 9:58 f m
Goodwin Strawman
Sorry, kan inte låta bli att kort inflika att jag märker att skiljelinjen mellan er – pv och jh – går vid moralen. pv skiljer på rätt och moral medan jh tycks mena att de i yrkeslivet bör sammanfalla. Jacob, en ny bloggartikel om detta vore intressant. Glöm då ej Thorsson-fallet!
juli 2, 2010 den 2:28 e m
Bo Baldersson
Problemet är knappast begränsat till statliga verk och frågan om skilja någon från en tjänst. Sådant här förekommer överallt i samhället. Den som har opassande åsikter får inte de jobb han söker, kommer inte till tals i debatter.
Däremot tycks problemet vara begränsat till tre frågeställningar. Pro primo frågeställningar som har att göra med Sveriges intergrationspolitik, som inte får ifrågasättas. Pro secundo frågeställningar som har att göra med svensk genuspolitik som inte heller får ifrågasättas. Pro tertio frågor som har att göra med svenska organistationers föryngringsverksamhet. Detta får inte heller ifrågasättas.
Den stackars arme saten på Migrationsverket lyckas i en mening trampa i klaveret på alla tre punkterna: ”Kan ingen ansvarig skicka dessa förstörande element från Rinkeby med rötterna i andra länder hem till sina mor- och farföräldrar för att lära sig lite ödmjukhet?”
För det första antyds att det finns ett personligt ansvar hos dessa rinkebybor och lösningen inte är mer inegrationspoltik. För det andra antyds att kärnfamiljen på något sätt skulle ha en positiv inverkan på dessa individer. För det tredje antyds att äldre personer skulle ha några positiva erfarenheter att bidra med och inte enbart hålla käften.
juli 2, 2010 den 3:58 e m
Jeje
Jakob: Jag förstod i morse redn att du skulle skriva om detta. Bra att du fortsätter att värna en av demokratins grundstenar.
juli 2, 2010 den 6:06 e m
jheidbrink
Bo Baldersson: Jag hänvisar till det som jag skrivit till Trix – man kan till och med påstå att tjänstemannen prisat traditionella utländska kulturer.
juli 3, 2010 den 1:57 e m
Bo Baldersson
Yxskaft? Det framgår inte vilka åtgärder jheidbrink anses behövas för att åstadkomma det han efterfrågar.
Utgångspunkten tycks vara att ”jag avskyr dina åsikter, men skall med mitt liv försvara din rätt att yttra dem”.
Så vad är det som behövs i detta fall? Är det en avtalsfråga mellan arbetsmarknadens parter i kollektivavtal? Krävs en rigorösare tillämpnng av befintlig lagstiftning? Skall poltiska åsikter föras in som diskrimineringsgrund? Krävs en helt ny lagstiftning Krävs det rentav ett förtydligande i Regeringsformen?
Riktigt så enkelt som att var och en skall få tycka vad denne vill är det inte. En arbestgivare måste att inom vissa gränser ha rätt att tala om var skåpet skall stå för att bevara organisationens ansseende, varumärke etc. på samma sätt som man kan kräva att anställda klär sig på ett visst sätt. Man kan av anställda kräva en visst mått av lojalitet, eller Gleichshaltung om man så vil.
Man kan ju notera att många kommentatorer på denna blogg skriver under signatur. Jag är övertygad om att dessa är fullt medvetna om att de yttrade sig i eget namn, skulle det kunna vara något som arbetsgivaren vände emot dem.
I princip håller de flesta nog med, men frågan är var drar man gränsen. Men denna fråga om frihet contra organistion är något som sysselsatt filosofiska tänkare under århundraden.
juli 2, 2010 den 6:35 e m
Egon
Konstigt att fler och fler börjar stödja partier som Svenskarnas parti (www.svenskarnasparti.se)……
juli 3, 2010 den 7:18 f m
Mumfi
Visst är det?
Antagligen har skolan helt enkelt misslyckats med uppdraget att fostra kritiskt tänkande individer.
juli 5, 2010 den 6:36 f m
profanum_vulgus
Ja, på 90-talet gick man ju över från att skola samhällsmedborgare till att skola arbetskraft, de flesta som är konstigt icke-tänkande har växt upp med den senare skolan.
juli 3, 2010 den 10:02 f m
Goodwin Strawman
En sak som jag har märkt inom domstolsväsendet och dess arbetsmiljö är att man undviker politik som samtalsämnen i fikarum. Det är ungefär som vore man livrädd för att säga något som går på tvärs med överordnads åsikt. I och för sig är domstolssekreterarna mer frispråkiga liksom de med fullmaktsanställning, för de har ju sitt på det torra om man säger så. Det finns ganska stora mått av självcensur annars i dessa sammanhang.
juli 3, 2010 den 12:32 e m
johaneriksson.se » Blog Archive » Lästips: Även rasister är medborgare
[...] rimligt vid en första anblick, men funderar man ett varv till är det faktiskt rätt upprörande. Jakob Heidbrink förklarar varför: För när skiljde vi senast en tjänsteman i socialförvaltningen för att denna tycker att [...]
juli 3, 2010 den 6:02 e m
jheidbrink
Goodwin: Jag avstår från den diskussionen just nu.
Bo Baldersson: Jag anser att arbetsgivaren hyr min arbetskraft och uppmärksamhet under tjänstetid, och att jag annars i princip är fri att göra som jag vill. Utanför arbetstid får man enligt min mening inte aktivt motverka arbetsgivaren och dess verksamhet, men man behöver definitivt inte sluta delta i den politiska processen bara för att man är anställd hos någon viss arbetsgivare. Vill arbetsgivaren förvissa sig om att ha endast personal men någon viss etisk eller politisk hållning, får hon vackert skriva detta i tjänsteutlysningen.
Det offentliga är dessutom i en särställning: det offentliga får helt enkelt inte lägga sig i enskilda tjänstemäns politiska uppfattningar. Annars monopoliserar en politisk åsikt den politiska och byråkratiska sektorn, men påföljd att det i stort sett blir omöjligt för en annan åsiktsriktning att implementera sin politik, skulle den få makten. Vi är förvisso redan en god bit framme på denna sorgliga väg, men det behöver inte innebära att man låter det passera utan kommentar.
Enligt min mening finns alltså på just det här området inget som behöver göras, annat än att Migrationsverket ger fan i sina tjänstemäns politiska åsikter.
juli 6, 2010 den 7:40 e m
Bo Baldersson
Man måste väl tolka jheidbrinks åsikt som att Regeringen i sitt regleringsbrev till Migrationsverket skriver att ”Migrationsverket ger fan i sina tjänstmäns politiska åsikter” – jag utgår ifrån att Migrationsverket ”ger fan i” vad jheidbrink råkar tycka.
Jag tycker jheidbrink skall testa sin position i första stycket i en anställningsintervju i det privata näringslivet. Svarsbrevet torde innehålla meningen ”Vi tackar för visat intresse, men tjänsten har tillsatts med annan sökande.”
Det som förvånar mig med juridkikbloggen är att här torgförs skribenternas politiska åsikter, men man avhåller sig nogsamt från att diskutera de juridiska teknikaliteter man egentligen är expert på. I stället ger man sig in på områden som man inte behärskar som mobilltelefoni, statskunskap, nationalekonomi och i det här fallet organistationslära och Human Resource Managment.
juli 6, 2010 den 8:40 e m
Goodwin Strawman
I det här fallet handlar det om grundlagsstadgade åsikts- och yttrandefriheter. När jag läste konstitutionell rätt på juristprogrammet så hävdade den juridiska fakulteten att det handlade om juridik. Men jag kan förstås ha hört fel, så här i efterhand.
juli 7, 2010 den 7:07 f m
profanum_vulgus
Goodwin Strawman:
Jag måste också ha missuppfattat den biten.
juli 7, 2010 den 5:21 e m
Bo Baldersson
Goodwin Strawman & Profanum Vulgus: Jaha då är det bara att klaga hos konstitutionsdomstolen. Nävisst, det finns ju ingen sådan i Sverige.
Det är som bekant stor skillnad på att ha rätt jämfört med att få rätt.
När får vi se en aktiv nazist som arbetar på Migrationsverket eller som officer inom försvarsmakten eller inom säk?
juli 7, 2010 den 7:34 e m
jheidbrink
Bo: Det är skillnad mellan privata och offentliga arbetsgivare. De privata arbetsgivare får, de offentliga får inte ge fan i yttrandefriheten. Grundläggande juridik.
juli 5, 2010 den 6:38 f m
profanum_vulgus
jheidbrink:
Gamla goda sovjet….
juli 7, 2010 den 9:14 e m
profanum_vulgus
Bo Baldersson:
Nej det är riktigt, men då finns det å andra sidan inte någon rätt.
juli 17, 2010 den 5:14 e m
jocke
Kompiskorruptionen är enorm inom ros partiet , avgångna statsministrar tar in släktningar för att bygga herrgårdar partimedlemmar ger bort lägenheter som tillhör olika förbund till släktingar och barn innom familjen när andra får belåna sitt boende över öronen så vi har både kapetalism , kommunism och korruption , och tv – programmen är vänster inriktade och andra fulla med skräpreklam våld och skräptv 33% av studenterna får inget jobb pensionärenas antal växer och kriminaliteten exploderar