Nej.
Jag tänker självklart inte försvara incest. Men i denna hopplösa debatt vill jag försvara en presumtion, presumtionen mot straff. Det är svårt att hitta en värre fråga att göra det i. Det är ju så ofräscht med incest. Som tidelag och elakare former av SM. Sådana saker de flesta av oss helst inte vill tänka på. Men skall det vara förbjudet? Inför brottsbalkens införande avstyrktes det av de utredningar som tittade på frågan. Förbudet höll man dock fast vid.
Om man bortser från de rent moraliska aspekterna till en början så är det svårt att hitta några goda argument för incestförbudet under förutsättning att man håller fast vid grundpresumtionen om att förbud är undantaget och friheten huvudregeln. Incest som innebär övergrepp skall naturligtvis vara förbjudet – men för det behövs inte den särskilda incestregeln. Det finns det andra regler som tar hand om. Våldtäkt mot barn gäller även här, till exempel. Dessutom kan det finnas genetiska skäl som talar för att motverka att reproduktion sker inom familjer. Men i sådana fall så är det reproduktionen som skall beivras – inte det sexuella umgänget i sig. (Om det nu är så att det finns genetiska skäl som talar för det.)
Kvar står egentligen bara de moraliska argumenten. De ringer ovanligt starkt i det här fallet. Det finns nog få direkt moraliskt grundade straffbud som så många är beredda att skriva under på som incestförbudet. Konsensus får mig alltid att bli skeptisk och det än mer i värdefrågor. Men ingen är immun mot värdepåverkan – jag reagerar med samma instinktiva motvilja mot incest som de flesta andra.
Men det räcker inte med moraliska instinkter för att backa upp ett förbud. Att många – som jag själv – ogillar incest på ett moraliskt plan är ett dåligt argument för förbud. Ett förbud skall som utgångspunkt i alla fall kunna stödjas på argument om att det syftar till att hindra att människor skadas. Det är idag en allmän uppfattning bland författare om straffets legitimitet . ”most writers on our subject have endorsed a kind of ”presumption in favor of liberty”, konstaterar Feinberg, J Feinberg, Harm to Others, s. 9.) Frivilligt sexuellt umgänge mellan vuxna, fullt friska familjemedlemmar skadar ingen.
Ur principiell synvinkel borde det inte vara straffbart. Men vi behöver inte gilla det för det.
*
Se för en mer klassisk värdekonservativ inställning här och, med en liknande framtoning, här.
Den där feinbergska presumtionen hänger generellt sätt väldigt löst bland svenska ”liberaler”.

16 kommentarer
Prenumerera på kommentarer för detta inlägg
mars 16, 2010 den 5:05 e m
Alexander Bard
Du är så diplomatisk. Mårten!
De djupare sanningen om incest är förstås bara att det är den småborgerliga fantasilösheten som ligger bakom det konventionella äcklet.
Samma fantasilöshet som gör folk till homofober, transfober, horhatare etc.
Men det spelar ingen som helst roll för lagstiftningen. Lagen ska inte vara en grupps tycke och smak som VAPEN mot en annan grupp i samhället. Bort med morallagar från modern lagstiftningen överhuvudtaget.
Frihet är defaultläget, indeed. Annars kan vi lika gärna fortsätta bränna häxor och bete oss som godtyckliga svin i största allmänhet.
Själv hatar jag småborgerlig fantastilöshet och hade gärna avrättat dess företrädare bara utifrån mitt personliga äckel. Tack gode den gud som inte finns för att Lagen står i väge och hindrar mig och mina meningsfränder.
mars 16, 2010 den 5:14 e m
Bort med incest från Lagboken! | Liberati
[...] egen Mårten Schultz skriver ett tankvärt försvar för incesten på sin blogg idag. Eller snarare ett försvar för [...]
mars 16, 2010 den 5:52 e m
jheidbrink
Vad bra, Mårten, att du tog hand om denna fråga! Jag börjar bli rätt less på att försvara strafflösheten. Monica Green är ganska virrig (jag har oturen att leva i hennes valkrets och behöva tugga hennes debattartiklar i den lokala blaskan), men i just den här frågan tycks hon har spikat frågan.
Vilket dock – jag är inte den första att påpeka detta – leder till frågan hur Green ställer sig till sexköpslagen, som ju också förbjuder könsumgänge mellan samtyckande vuxna. Jag misstänker Green för att på ett försåtligt sätt fiska i liberala vatten, så här i valkampanjstider.
mars 16, 2010 den 5:55 e m
David Bergkvist
Är inte problemet med ordet ”incest” att det innefattar både föräldrar som våldtar sina barn, och vuxna syskon som har frivillig sex med varandra? Jag har väldigt svårt att tro att andra än homofober skulle anse att t ex två systrar eller två bröder som har sex med varandra skulle få böter eller sättas i fängelse.
mars 16, 2010 den 6:02 e m
David Bergkvist
Mitt sista ”skulle” borde förstås ha varit ett ”borde”.
mars 16, 2010 den 6:12 e m
Caspian Rehbinder
Jag har också skrivit om incest på min blogg:
http://caspianrehbinder.wordpress.com/2010/03/06/incest/
mars 16, 2010 den 6:50 e m
Sofie
Men om det sexuella umgänget skulle vara tillåtet men reproduktionen förbjuden, skulle man då tvångsabortera foster som trots allt blir till?
Hur skulle ett sådant förbud egentligen yttra sig? Begår man ett brott om kondomen går sönder? eller om man blir gravid trots p-piller… Hur blir det då med uppsåtsrekvisitet?
/Sofie
mars 16, 2010 den 8:22 e m
Dan (aka Satan...)
Nu kommer säkert någon att få dåndimpen igen…men, men, man kan inte
tillfredställa alla.
VARNING!
Tydligen så ser lagen ut så här
”Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har samlag med sitt helsyskon, döms för samlag med syskon till fängelse i högst ett år.
…..”
Vad är definitionen på samlag? vad jag kan se i alla tillägg i de andra paragraferna så tycks det vara ganska snävt, ”gammal moraliskt”.
Dvs ett normalt ”juck” aka penetration.
Innebär det att andra kroppsöppningar eller aktiviteter inte klassas som samlag?
Tror jag läste någonstans att homosexuella för en gångsskull har mer friheter än hetero…. vilket kanske stämmer med samlag här ovan…
mars 16, 2010 den 8:23 e m
Dan (aka Satan...)
…när det gäller incest…
mars 16, 2010 den 10:15 e m
profanum_vulgus
Dan:
Det är att ett kvinnligt och ett manligt könsorgan vidrör varandra.
mars 16, 2010 den 11:04 e m
Dan (aka snuskiga Satan...)
tack PV för biologi 101 misstänkte att det kunde vara så
Så inte nog med att det är en morallag, den är inte speciellt välskriven heller…om man nu är en som vill stoppa sex för bröder och systrar…
kanske inte så konstigt….Man kanske kan anta att folk som föreslår dylika lagar implicit kanske inte har en så vid världsbild….och fantasi
mars 17, 2010 den 7:37 f m
profanum_vulgus
Dan:
Jag tror väl att det beror på att det uttalade syftet (biologi) inte är det verkliga syftet (moral). Sedan kom regeln till när moralen inte var ett problem och det är mest att ingen vågat ta bort den. Om lagstiftaren kände för den här regeln så hade den uppdaterats som de andra sexbrotten så att den gällde homosexuella handlingar och allt som är jämförbart med samlag (penetrering med vad som helst, oralsex osv).
mars 17, 2010 den 10:25 f m
Sredna
Ja, detta straffbud känns ju riktigt unket. Gissar dock att det kommer att hänga kvar ett bra tag. De flesta PR-strateger skulle nog avråda starkt från att gå till val på att legalisera hetero-incest. Debattprogramledarna skulle slicka sig om munnarna och bombardera partiledare m fl med insinuanta och slippriga frågor.
mars 17, 2010 den 10:58 f m
profanum_vulgus
Sredna:
Det är väl ingen som går till val på allt man ska ändra på? Eller ens särskilt mycket av det som ska ändras. Inte ens om man går till val på lagändringar så tror ju folk att man verkligen ska göra det.
mars 17, 2010 den 11:33 f m
Sredna
PV: Du har så rätt, så rätt. Tror du på en snar förändring, alltså? Jag är pessimistisk i just den här frågan.
mars 17, 2010 den 12:10 e m
profanum_vulgus
Sredna:
Nej, jag tror inte att det blir någon förändring på länge. Lagstiftningen är ju sedan något drygt decennium starkt degressiv, den går tillbaka mot ett allt mindre civiliserat tillstånd. Då ändras inte sådana här saker.